tirsdag den 14. august 2012

Krydder-sorbet'er


Sorbet is består af sukkervand og frugt. eller anden smagsgiver.
Som hovedregel beregner man at ca 25% af mængden skal bestå af sukker.
Det kan svare sig at koge en sukkerlage på fx 75  % til at have stående parat, og så bergen smagsgiver-mængde ud fra denne blanding. Man kan også købe flydende dextrose og benytte som sødemiddel, men det bliver lidt dyrt i længden.
Alternativt kan man følge en opskrift. Jeg har Ismageriets Is"koge"bog på min hylde, men synes, at opskrifterne er alt for komplicerede til en doven-did'rik som jeg er.
Når jeg får lyst til is, skal jeg ikke så med den lille kemiker, men ha det i gang. NU. Mens solen skinner.
Med held har jeg lavet sorbet af sukkervand med følgende smagsgivere:
- kaffen fra i mkorges der alligevel er blevet kold Den skal bare sødes godt og hældes i maskinen
- dildsnaps + dild. Delikat i et lille snapseglas til den røgede laks
- blendede basilikumblade med lime skal&saft 
- konc. hyldesaft med rom - wåååååhhh, den er go!
- en håndfuld plukket fennikelgrønt, finthakkede + 4 spsk yoghurt + æblemost + florsukker
- kærnemælkskoldskål med citrontimian, den rene yndighed
- rosmarinblade trukket i sød, koncentreret kirsebærsaft natten over + Frederiksdal Kirsebærvin - her er vi ude i en elegance, man skal lede verden over efter. God mellem dyrestegen og osten. Før desserten.
Jeg har lavet mage flere, men jeg glemmer jo sedlerne ;o) så værsgo, fortsæt selv. Og fortæl gerne om dine eksperimenter!

Kirsebærsorbet



Basilikumsorbet

1 kommentar:

  1. Er helt sikker på at den overskydende lage fra rumtopfen også ville gøre sig godt :-)

    SvarSlet