onsdag den 26. januar 2011

Haggis i Maglebrænde

I dag har jeg en af de større udfordringer, jeg som kogekone har sagt ja til: Haggis til gæsterne ved en skotsk nationalaften i Maglebrænde Forsamlingshus.
Haggis er egentlig en sympatisk ret, tilberedt af alt det på et dyr, som bliver til overs, når de mere kurante stykker er anvendt. Vores egne finker er nærmest at sammenligne med retten. Men i den oprindelige haggis anvendes alle indvolde fra får, som koges, hakkes og derpå dampes som pølser, fyldt i fårets mavesæk. Jeg har også fundet opskrifter på særligt fine variationer af haggis, der er lavet af dyrelever, hjerte osv.
I de fleste ældre skotske opskrifter anvendes får, men i mange opdaterede versioner har jeg fundet kalve- og oksekød og indmad til haggisen. På samme måde tillader jeg mig at tilnærme smagen til danske ganer - dvs som altid, når jeg laver mad, giver jeg smagen den tone, jeg selv bedst kan lide. Jeg læner mig op ad opskrifterne fra denne skotsk-amerikanske hjemmeside.
Jeg stoler på, at Robert Burns, den skotske nationalpoet, som skal hyldes med Haggis, sang, musik og whisky ville have glædet sig over den opdaterede udgave af haggis med tilbehør.

Det er på torsdag den 27. januar, Burns-elskere, whiskynydere og modige ganer samles til en aften med skotsk digt, musik og mad. Peter Abrahamsen står bag - og for - arrangementet (se linket her), som indledes i Den gamle Skole, Fjendstrupvej 1. Derpå følges flokken med fakler og anført af sækkepibe til Forsamlingshuset, hvor vi skal nyde (sic) en lokal variation af den skotske nationalret, haggis. Hertil drikkes whisky, intet mindre. Dog kan chauffører bytte spiritussen ud med god, lokal æblemost.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar