onsdag den 13. juni 2012

Sommerlig hakkemad

I øjeblikket er vi i gang med at få bugt med fryserens vinterforråd. Der ligger typisk en del pakker med 500 gram hakket kød (kalvehak, er det, fra Kærsgård, smagfuldt og meget magert).
Overvintret er også en del løg, der har kendt bedre dage, og jeg har som regel en pakke feta (eller hvad det nu må hedde) liggende. Fire kogte kartofler fra i går. 3/4 citron og en hel masse hvidløg skal også i brug.
I haven byder friske, grønne urter sig til.
Så jeg plukker, renser, skyller grundigt, hakker og skærer mig frem til en forloren sommerhare med grnt i og til:
I bunden af et ovnfast fad lægges masser af laurbærblade og bronzefennikel
Foodprocessoren hakker et løg, mere fennikel, koriander, mynteblade, en halv overvintret chili, skallen af citronen, 4 et-feds-hvidløg, spidskommen, peber og lidt salt. En æggehvide blandes i og alt blandes med det hakkede kød og derpå smuldres fetaosten i og blandes med næn hånd.
Kødfarsen samles som en forloren hare - også med let hånd - oven på urterne i fadet.
Citronen skæres i mindre stykker, der trykkes ned i kødet hist&her.
Omkring kødes lægger jeg løgene, der er skåret i kvarte, de kogte kartofler og nogle tomater.
Dryp med olienlie.
I ovn ved 200 grader (den temperatur går man jo aldrig helt fejl af!)
Salat til også urter fra haven af ruccola og en helt vidunderlige let skarp og meget aromatisk have-karse.
Salaten får et drøn af den bedste Balsamico + lidt ramsløgsolie.
Hurra! og så kan de godt spille bold for min skyld.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar