torsdag den 31. oktober 2013

Selina Juul modtager Nordisk Råds miljø- og naturpris

Selina Juul, stifter af og ihærdig frontfigur i bevægelsen Stop Spild Af Mad modtog i aftes Nordisk Råds fine natur og miljø-pris.

Stort, rungende og højlydt til lykke 
med den velfortjente pris, Selina!

Det, Selina har magtet og som ene og alene er hendes fortjeneste, selv om hun altid er så bekeden, nårt hun bliver rost, det er, at det ER hende, der har fået titusinder af menneskers øjne rettet mod det kæmpestore problem, madspild udgør. Hun har formået at få ikke bare de private husholdninger til at stoppe en del af deres - næhov: vores! - madspild; også supermarkeder, har hun fået med på vognen - fx har Rema 1000 været en aktiv medspiller, ligesom Coop også er med på vognen. Men også både danske politikere og andre spidser har Selina formået at få i tale, og det vigtige budskab i kombination det hendes engagement og fremragende formidlingsevner har gjort, at budskabet også har fået fokus på internationalt plan.
Klik HER og læs Nordisk Råds begrundelse.
Med prisen følger 350.000 kr, som Selina egentlig burde putte i sin egen lomme, men kender jeg hende ret, skal beløbet bruges til at fortsætte den ihærdige og heldigvis frugtbare kamp imod madspildet og dets følger.

Mad
Hvis du nu skulle blive inspireret til selv at gi dine rester en chance og få tip, og idéer til at mindske dit madspild - og faktisk tjene gode penge på det! - så klik ind på Stop Spild af Mads sider eller på siderne her, som giver idéer til udnyttelse af dine gode rester.
I dagens anledning tager jeg de frosne rester af en resteret frem - bestående af ern rest bagt fisk, revet og blandet med en rest røget makrel. Dette kan man blande med skyr/cremefraichje eller lignende, hvios man har! eller revet citronskal (det har jeg i hvert fald altid, for før en citron i mit hus bliver vredet, river jeg skallen af, fint, og gemmer, fx i fryser i småportioner til hvor det nu måtte passe sig :o) Mayonnaisen kan også få ben at gå på i sådan en salat. ELLER den kan blandes med kogt kartoffel og lidt æg(ggehvide) + lidt fløde og gratineres til en fiks fiskegratin ala brandade.
- og sådan kunne jeg blive ved, jo.  Men nu skal jeg ud til fisken og hvad der måtte gemme sid bagest i køleskabet, mens jeg sender hele den folkelige bevægelse mod madspild, de mange aktive, der har sluttet op og ikke mindst Selina Juul en stor og varm tanke.

Man blir da så GLAD på sådan en dag !

2 kommentarer:

  1. Tusinde tak for de meget pæne ord, Nethe! Og din evige og fortsatte støtte.

    Jeg er kommet hjem fra Oslo og skal lige lande. Prisen er jo en kæmpe anerkendelse i kampen mod madspild. Jeg skal ikke have en krone til mig selv i de 350.000 kr fra prisen.

    De vil gå til at starte disse her to projekter:
    http://politiken.dk/forbrugogliv/livsstil/tjekmad/ECE2119175/prisvinder-vil-bruge-pengene-paa-at-saette-madspild-paa-den-globale-dagsorden/

    Kærlig hilsen,
    Selina

    SvarSlet
  2. Hvor ser det interessant og nødvendigt ud, Selina! Så får vi dig jo desværre nok ikke meget at se herhjemme, men det er fantastisk, at du kan være med til at rykke på det endnu større plan. Også initiativet at få overskudsmad rundt er så fint! Det kan slet ikke komme i gang hurtigt nok - det er ulykkeligt, at mennesker lige uden for vores egne døre i rige Danmark, skal mangle mad, når der er så rigeligt,
    Jeg håber, at du kan få lidt luft i dit alt for tætte program, så du også kan holde lidt fri. Bare en lille bitte smule :o) Kærlig hilsen N.

    SvarSlet