mandag den 11. maj 2009

Grydebrød med sprødeste skorpe

Her er en ny variation af det daglige brød: æltefrit og bagt i en opvarmet jerngryde ved høj temperatur i ovn. 
Jeg bager brødet i en emaljeret jerngryde, som opvarmes sammen med ovnen. Bruger du en stegegryde uden emalje, kan du lægge et stykke bagepapir i bunden, men brødet skulle nu ikke brænde sig fast.
Kilden og inspirationen er Sandra Leigh Draznins blog, sandraskitchen som under alle omstændigheder er et besøg værd.
Brødet kaldes et "æltefrit brød"; opskriften er herunder i min egen helt frie oversættelse - en autentisk fra Sandras hånd har været i ugebladet Hjemmet.

500 g mel efter eget valg, jeg vil dog hælde til hvede el.lign
5 g gær
2 tsk salt (jeg kommer lidt mere salt i, men her altså fra Sandrahs opskrift
4 dl vand, mere, hvis man bruger groft mel

Gæren smuldres i melet, tilsæt salt og vand og rør sammen.
Dæk skålen og lad dejen hæve, så længe du kan vente - 8-10 timer
Lad dejen dumpe med på et meldrysset bord.
Fold dejen over sig selv 3 - 4 gange, og læg det på et meldrysset klæde. Drys lidt mere mel over dejen, og fold klædet let hen over. Lad det nu hvile, mens ovn - og heri samtidig: jerngryden - opvarmes til 225 (eller 250, det har jeg selv gjort) grader.
Hæld dejen fra klædet ned i den hede gryde, sæt låg på og lad bage i 30 minutter i den varme ovn. 
Fjern låget og bag videre i 15-20 minutter. Vend brødet ud af gryden og lad det afkøle mindst 30 minutter, før det skæres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar