lørdag den 26. oktober 2013

madweekend med weekendmad

Fødselsdagene regner ned over landet i de her oktoberdage. Nogle par må ha puttet sig i lun og kærlig samhørighed under dynerne i kolde marts-vintre.  Det og de skal fejres. Med kager og det hele. Og steg. Så der skal koges.
I nattens løb har jeg sørget for at der er mad til, når vi kommer hjem i aften fra dagens (noget forsinkede) kagefejring af en 60års-fødselsdag. Fire små lammeskanke har stået ved 100 grader siden i aftes i en stegeso sammen med lidt løg og hvidløg, gulerod og en hel del citron samt blomkål - fordi det var, hvad jeg havde. Fennikel havde måske været mere passende ;o) Et eksempel på, at man sagtens kan lave langtidssimret mad uden at bruge noget videre tid på det. Det tog vel ti minutter at ordne sagerne og sætte dem i ovnen. Tror vi skal ha nogle brune ris eller den slags til i aften. Og lidt yoghurt med hvidløg + tahin. Men lad os se, hvad skabene byder på.

Og kaaager til
Lørdag skal min gamle ven fejres med fragilite. Den er beskrevet her&der&allevegne, så den opskrift skal jeg ikke gentage - kun gøre opmærksom på, at man skal følge opskriften og bruge både ægte piskefløde og FED cremefraiche, og ikke som jeg har ladet mig fortælle, at nogle slankefanatikere har eksperimenteret med: light-produkter. FY!!! Man KAN altså ikke piske en 9%cremefraiche til skum. Man skal ikke lave sådan en kage, hvis man tror, den slanker. Det gør den ikke, og det skal den ikke. Mine fragilitéer er SUNDE, fordi de er skønne og dejlige og lavet af ordentlige råvarer på den rigtige måde, og fordi man blir glad af at spise dem.
Til de ordentlige ingredienser gælder fx også, at man skal købe en rigtig, mørk, blød nougat af god kvalitet. Ikke Odense's eller andres paraffinagtige discountprodukter. Så er det sagt. Og prøv så - det er verdens bedste kage, simpelthen.
Denne weekend er tiden inde til at tage en bloggerudfordring op, sat i søen af den skønne blogger, Nada, som har lodtrukket bloggere til at skulle lave mad efter hinandens opskrifter. Eftersom jeg skal lave fødselsdagsmad igen i morgen vover jeg mig ud i at lave macarons efetr en anden fantastisk dygtig bloggers opskrift, Charlotte hedder hun, og hun er både dygtig og professionel, så det blir ikke nemt at komme efter. Ja, det kan næsten kun gå galt, fordi jeg aldrig følger en opskrift, dog med undtagelse af min egen fragilté som nævnt ovenover ;o) men alligevel: Jeg prøver! Fordi det er fødselsdag og fordi min fortryllende dejlige svigerdatter er kageelsker om en hals. Så der skal fragilité til dessert og citronmacarons til kaffen i morgen. Måske har nogen lydt til allerede nu selv at forsøge sig med Charlottes skønne små-sager? Link her
Tiol morgen aften skal jeg lave en hel kalveskank. Havde egentlig næsten ladet mig forføre til at lade den marinere og braissere i øl, men blev dog mere stemt til en portvins/rødvins-hsitorie, inspireret af den helt forrygende gode blog Kvalimad. Den skulle I tage en tur omkring, der er meget at lære. Simple, nemme og sjovt naturvidenskabeligt tilrettelagte køkkeneksperimenter  og en masse gode idéer- mange af dem med små videoer, der er fantastisk gode som hjælp til mere komplicerede emner.
Min skank skal nu have længere tid ved lavere temperatur, har jeg tænkt. Og hvordan jeg skal få marven ud - hm, ja - nogle har forslået et suge ved mundkraft (helle for at være dén, dre gør dét ;o) Katrine Klinken foreslår at bruge satay-spyd. Jeg tror, jeg finder min gamle køkken-strikkepind frem.


Fragiltédej er marengs med hakkede nødder. Nemt.

Anders smører med omhu dejen på bagepair

med omhu = der skal være nok at smage på bagefter - "fuglen og den fattige skal osse være mæt"

og herefter må man jo bare sætte sig og vente på at de 35 minutter er gået, til bundede er bagt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar